Fysioterapian suoravastaanotto Turussa

Fysioterapian suoravastaanotto on akuuttivastaanottotoimintaa, jossa tuki- ja liikuntaelinoireinen asiakas hakeutuu suoraan fysioterapeutin tutkimukseen ja ohjaukseen omatoimisesti ilman lääkärin lähetettä.

Fysioterapian suoravastaanotto edellyttää fysioterapeutilta erityisosaamista tuki-ja liikuntaelinoireisen potilaan tutkimisessa, kliinisessä päättelyssä ja harjoitteiden ohjauksessa. Voidakseen pitää fysioterapian suoravastaanottoa, fysioterapeutin pitää käydä suoravastaanottokoulutus. Koulutus antaa myös valmiudet lääkehoidon ja sairaslomatarpeiden arviointiin.

Fysioterapian suoravastaanoton tavoitteena on nopeuttaa asiakkaan kuntoutumista ja nopeuttaa työhön paluuta ja estää vaivojen pitkittymistä. Fysioterapian suoravastaanotolle on varattu aikaa 60 minuuttia, jossa asiakas haastatellaan, tehdään kliininen tutkiminen ja päätöksenteko, tarvittaessa annetaan manuaalista terapiaa liikkeiden helpottamiseksi. Tarvittaessa ohjataan käyttämään reseptivapaita särky- ja tulehduskipulääkkeitä sekä tarkistetaan tämänhetkinen tarve särky- ja tulehduskipulääkkeelle. Fysioterapeutti ohjaa kotihoito-ohjeet liikkeineen ja tarvittaessa antaa suositusta sairauslomasta (3–5 päivää). Jos on tarvetta tarkempia jatkotutkimuksia varten, fysioterapeutti konsultoi lääkäriä ja lähettää asiakkaan terveyskeskuksen omalle lääkärille tai lääkärin vastaanotolle tarkempia jatkotutkimuksia varten. Jatkohoitona asiakkaalle ohjataan tarvittaessa lisäfysioterapiakäynti tai kannustetaan yrityksemme liikuntaryhmiin tai muun tahon järjestämiin liikuntaryhmiin.

Suoravastaanotto parantaa perusterveydenhuollon kustannustehokkuutta ja nopeuttaa asiakkaan kuntoutumisen käynnistymistä ja vähentää sairauslomia. Skotlantilaisessa tutkimuksessa vapaaehtoiset TULES- (=  tuki- ja liikuntaelinsairaudet) asiakkaat ohjattiin suoraa fysioterapeutille. Yli puolet heistä ei tarvinnut lääkärikäyntiä lainkaan. Kustannussäästöksi arvioitiin 2 miljoonaa puntaa vuodessa. Lisäksi fysioterapian suoravastaanotto vapauttaa lääkäriresursseja muuhun vastaanottotoimintaan. Lääkärin vastaanottokäynneistä n. 20–30 % on TULES-käyntejä, joista valtaosa on toiminnallisia. Toiminnallisella häiriöllä tarkoitetaan vääriä asentoja tai liikemalleja, jotka hoituvat fysioterapeutin ohjauksella.

MILLOIN FYSIOTERAPIAN SUORAVASTAANOTOLLE?

• Akuutit niskakivut
  • Akuutit selkäkivut
  • Raajakivut