VARAA AIKA!

Fysioterapian hoitomuotoina käytämme:

Fysioterapia Turku

• Aktiivista fysioterapiaa ja kuntoutusta
  • Rangan ja nivelten manipulaatiohoitoja (OMT, Jani Männistö)
  • Purenta-alueen fysioterapiaa
  • Rangan ja nivelten mobilisaatiohoitoja
  • Lasten ja nuorten fysioterapiaa
  • Äitiys- ja lantionpohjanfysioterapiaa
  • Hierontaa ja urheiluhierontaa
  • Fysikaalisia lämpö- ja kylmähoitoja
  • Fysikaalisia sähkö- ja ultraäänihoitoja
  • Triggerpisteiden käsittelyjä
  • Lihaskalvojen (Faskia) manipulaatiota (Stecco)
  • Viskeraalimanipuloinnit
  • Passiivisia liikehoitoja ja venytyksiä
  • Ergonomiaopastusta
  • Urheilu- ja tukiteippauksia
  • Kinesioteippauksia
  • Aktiivista harjoittelua
  • Kipufysioterapiaa
  • Yms.

Fysiokulman fysioterapian ja
OMT-fysioterapian painopiste on monenlaisten kiputilojen ratkaisemisessa sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. Jos kipu on ongelmasi, me olemme ratkaisusi. Vahvuutemme on laaja kouluttautuminen ja osaaminen käsillä tehtävään manuaaliseen terapiaan sekä yksilöllisten harjoitteiden suunnittelu ja ohjaus.

Fysioterapia ja kuntoutuspalvelut ovat asiakaslähtöisiä, yksilöllisesti suunniteltuja ja ammattitaitoisesti toteutettuja. Fysioterapeuttimme ovat alansa asiantuntijoita ja he kuntouttavat sinut turvallisesti ja tehokkaasti!

Tutkitusti asiakkaamme ovat parantaneet avullamme tilannettaan PTA-toimintakykymittarilla mitattuna 155%:, lähtötilanteeseensa verrattuna. PTA- toimintakykymittarilla asiakas valitsee kolme vaikeimmaksi kokemaansa toimintaa, joita kipuongelma rajoittaa. Esimerkiksi selkäkipuisella nämä voisivat olla 1. eteenkumarataminen ja sukkien jalkaan laittaminen, 2. istumasta seisomaan nouseminen ja 3. kyykistyminen. Tutkimuksessa keskimääräinen muutos vastaavilla klinikoilla ympäri Suomea oli 69%:a, meillä 115%. Varaa oma aikasi, anna meidän auttaa sinua ja paranna terveyttäsi! ”Jätä vaivasi meidän huoleksemme”.

Henkilökunnallamme on vahva osaaminen myös urheilufysioterapiassa, ja kokemusta meillä on mm. HC TPS -jääkiekon miesten edustusjoukkueen ja Suomen Koripalloliiton poikien eri ikäluokkien maajoukkueen fysioterapiasta.

Leikkausten jälkeiset kuntoutukset kuuluvat koulutetun henkilökuntamme erikoisosaamiseen. Lisäksi tarjoamme käyttöösi laajan osaamisemme muiden urheiluvammojen akuuttivaiheen hoidoista, aktiivisista kuntoutuksista ja ennaltaehkäisevistä toimenpiteistä.

UUTTA FYSIOKULMALLA: VISKERAALI MANIPULAATIO (Joni Kemppainen)

Viskeraali tarkoittaa sisäelintä ja manipulointi tässä tapauksessa liikuttamista käsin tiettyyn suuntaan. Kaikki elävä kudos tarvitsee liikettä, eivätkä sisäelimet ole poikkeus tässä asiassa. Ilman liikettä ei ole elämää. Liike tuo kudoksille sen tarvitseman verenkierron ja ravinnon. Sisäelimillä on yksilöllinen, fysiologinen liikeakselinsa, jonka ympärillä se liikkuu. Vajavainen tai häiriintynyt liike vaikuttaa elimen ja sen ympärillä olevien kudosten (mm. hermot, lihakset, faskiat ja verisuonet) toimintaan rajoittavasti. Seurauksena voi olla esimerkiksi paikallista tai säteilevää kipua, turvotusta ja ruoansulatusongelmia. Erityisesti kirurgisten operaatioiden yhteydessä syntyneet arvet haittaavat kudosten normaalia toimintaa. Arpikudoksessa on aina huonompi liikkuvuus ja aineenvaihdunta. Tämä ilmenee mahdollisen paikallisen kivun lisäksi myös usein koko kehon heikentyneenä liikkeenä (liikerajoitukset). Tätä ihminen ei useasti itse tiedosta.

Manipulaatio tapahtuu käsin, rauhallisesti ja pääosin kevyesti, tarkoituksena palauttaa sisäelinten normaali toiminta ja liikkuvuus. Käsiteltäviä sisäelimiä ovat mm. vatsalaukku, ohut- ja paksusuoli, maksa, sappi, virtsarakko, kohtu, keuhkot ja sydänpussi. Osaan kudoksista ei kosketa suoraan niiden sijainnin takia, vaan niihin vaikutetaan muiden kudosten kautta. Hoito suoritetaan liikuttamalla sisäelimiä ja ympäröiviä kudoksia toivottuun suuntaan. Osa tekniikoista on hyvin kevyitä, elimen liikettä seuraavia. Toisinaan käytetään venyttävämpiä tekniikoita, jotka saattavat tuntua kudoksien arkuutena. Venyttävä liike voi olla hyvin lyhyt ja pienelle alueelle kohdistuva tai apuna voidaan käyttää asiakkaan vartaloa ja raajoja vipuvarsina.

Sisäelimet ovat vahvasti yhteydessä hermostoon (aivot ja selkäranka), lihaksiin, faskioihin ja verisuoniin. Aivoista ja selkärangasta lähtee paljon hermoja, jotka hermottavat sisäelimiä. Tästä syystä selkärangan hoitamisella on vaikutusta elimiin ja myös elimien hoidolla voidaan vaikuttaa selkärankaan. Osalihaskivuista saattaa olla sisäelinperäisiä, jossa oireilevan lihaksen taustalla saattaa olla heikosti liikkuva sisäelin.

Viskeraalimanipulaatiosta saat apua seuraaviin:

• Lihaskivut (erityisesti sellaiset, jotka palaavat takaisin hoidoista huolimatta)
  • Alaselkäkivut/SI-nivelten ongelmat
  • Vatsan alueen leikkaukset/arvet
  • Ylävatsakivut
  • Närästys

KIPUFYSIOTERAPIA

Kipufysioterapia on yksi fysioterapian erikoisaloista. Se on kipuun ja sen hoitoon erikoistunutta fysioterapiaa. Kipufysioterapian ero “muuhun fysioterapiaan” on, että kipufysioterapiaan erikoistuneella fysioterapeutilla on laajemmat tiedot kivusta sekä valmiudet hyödyntää näitä kohdatessaan asiakkaan vastaanotolla. Tavoitteena on mahdollistaa laadukas kivunhoito fysioterapian keinoin, hyödyntäen eri menetelmiä, sekä osana moniammatillista lähestymistapaa. Kipufysioterapian perustana on kuntouttava työote, jossa kaikki yksilön kipuun vaikuttavat tekijät pyritään huomioimaan; niin keholliset, psykologiset kuin sosiaaliset tekijät.

Turun Fysiokulmassa fysioterapeutit Annina Noko ja Marko Oinas ovat suorittaneet Suomen Fysioterapeuttien järjestämän vuoden mittaisen kipufysioterapian erikoistumiskoulutuksen.